چاپ        ارسال به دوست

طب سنتی ایرانی و تغذیه ماه رمضان /قسمت اول

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در این ایام، رعایت توصیه های غذایی می تواند به عملکرد بهتر بدن بخصوص با این شرایط کرونایی کمک نماید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر کیان دهراب پور گفت: از دیدگاه طب سنتی ایرانی، مزاج افراد که عبارت از خصوصیات فیزیکی، رفتاری و عملکرد اعضا می باشد در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین یک دستور غذایی واحد برای همه افراد توصیه نمیشود.

وی ادامه داد: توصیه های مفید غذایی ماه مبارک رمضان توسط پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی به طور خلاصه در دو مزاج گرم و خشک و مزاج گرم و تر بشرح ذیل می باشد:

(البته در رابطه با شناخت مزاج و تغییرات آن چون کار پیچیده ای است می بایست توسط پزشک متخصص طب سنتی و با اخذ شرح حال و معاینه مشخص گردد)

1- مزاج گرم و خشک
این افراد اغلب لاغر هستند، دارای خواب کم و پوست خشکی دارند. توجه به این مزاج نسبت به سایر مزاج ها در هنگام روزه داری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توصیه های لازم به روزه داران دارای مزاج گرم و خشک عبارتست از:

- اجتناب از مواد غذایی و ادویه جات دارای طبیعت خشک نظیر سرخ کردنی ها، سیر و پیاز خام، فلفل، دارچین، زنجبیل، آویشن، زیره و زنیان.
- خواب مناسب داشته باشند.

- از غذاهای رطوبت بخش مثل میوه ها خصوصا میوه های مایل به سردی مثل لیموترش، آلو، هندوانه، طالبی و انواع مرکبات استفاده کنند. - استفاده از نوشیدنیهای مختلف مثل شیر و همچنین سایر نوشیدنیها نظیر شربت سکنجبین و خیار، بذرهای لعاب دار مثل تخم شربتی، خاکشی و شربت لیمو.

- استفاده از سوپهای رقیق مثل سوپ جو حاوی مرغ و سبزیجاتی نظیر خرفه، گشنیز، کدو سبز، زرشک یا ریواس.

- مصرف رب های خانگی نظیر رب انار، رب به و رب ریواس جهت جلوگیری از تشنگی و اصلاح هضم.

2- مزاج گرم و تر

صاحبان این مزاج اغلب عضلانی هستند خوش خواب بوده و پوستشان نرم و مرطوب است.

توصیه های لازم به این افراد عبارتست از:

- با توجه به آنکه مزاج این افراد گرم است می بایست از زیاده روی در مصرف غذاها و ادویه جات دارای طبیعت گرم مثل شیره انگور، خرما، عسل، سیر و پیاز خام، میوه های بسیار شیرین و ادویه جات تند و تیز اجتناب نمایند.

- از میوه ها و سبزیجات دارای طبیعت معتدل و سرد مثل پرتقال، سیب، لیموترش، به، کاهو، خرفه، ریواس، گشنیز و ... استفاده کنند.

- می بایست از خواب زیاد خصوصا صبح ها اجتناب کنند زیرا آنها را مستعد کاهش حافظه و فراموشی میکند.


١٠:٠٥ - دوشنبه ١٥ ارديبهشت ١٣٩٩    /    شماره : ٢٧٧٦٩    /    تعداد نمایش : ٨٥٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج